Πώς να δώσετε συναισθηματική υποστήριξη σε κάποιον που το έχει ανάγκη
1. Να ακούτε ενεργητικά
Μπορεί να έχετε μια φυσική κλίση για να βοηθήσετε άλλους που περνούν μια δύσκολη στιγμή. Ωστόσο, αν δεν είστε προσεκτικοί, θα μπορούσατε να καταλήξετε σε συναισθηματική πίεση και πνηγμό από ένα πρόβλημα που δεν είναι δικό σας. Με αυτό κατά νου, είναι πραγματικά σημαντικό να μάθετε κάποιες αποτελεσματικές τεχνικές που θα μπορέσετε να χρησιμοποιήσετε όταν θα θελήσετε να δώσετε συναισθηματική υποστήριξη στους άλλους.
Βήμα 1
Να ακούστε προσεκτικά. Να προτιμάτε τα ήσυχα και απομονωμένο μέρος. Είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι το άτομο που χρειάζεται την υποστήριξή σας αισθάνεται εμπιστοσύνη. Ένα άδειο δωμάτιο είναι η καλύτερη επιλογή, αν είναι διαθέσιμο. Αν δεν υπάρχει δυνατότητα του δωματίου, τότε επιλέξτε έναν εξωτερικό χώρο να μιλήσετε, αλλά με πολύ χαμηλή φωνή ώστε να μη σας ακούσουν οι διερχόμενοι.
Επίσης να επιλέξετε έναν χώρο με όσο το δυνατόν λιγότερους θορύβους. Προσπαθήστε να είναι ήσυχος, όπου δεν θα σας αποσπούν την προσοχή όπως η τηλεόραση, το ραδιόφωνο ή άλλες ηλεκτρονικές συσκευές. Σημαντικό είναι να αποφύγετε να κάνετε άλλα πράγματα, όπως γραπτά μηνύματα ή να κοιτάζετε αλλού, ενώ το πρόσωπο που έχει πρόβλημα σας μιλά. Μια εναλλακτική λύση από το να καθίσετε σε έναν ιδιωτικό χώρο, θα ήταν καλό να κάνετε “βόλτα με τα πόδια για να μιλήσετε.»
Αυτό συχνά επιτρέπει στο άτομο να αισθάνεται πιο άνετα, και έτσι είναι πιο εύκολο να συζητά τα προβλήματα του.
Ενεργητική ακρόαση μπορεί επίσης να επιτευχθεί μέσω τηλεφώνου. Ωστόσο, είναι σημαντικό να ακούτε με προσοχή το συνομιλητή σας χωρίς να πέφτετε σε πειρασμούς που θα υπάρχουν γύρω σας.
Βήμα2
Κάντε Ερωτήσεις. Μπορείτε να ζητήσετε από το άτομο που έχει πρόβλημα να σας πει τι συνέβη ή πώς αισθάνεται. Το κλειδί εδώ είναι να τον διαβεβαιώσετε ότι είστε εκεί για να ακούσετε. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι το άτομο αισθάνεται σαν να ενδιαφέρεστε πραγματικά να ακούσετε τι έχει να πει και ότι θέλετε πραγματικά να τον υποστηρίξετε.
Χρησιμοποιήστε ανοιχτές ερωτήσεις για να βοηθήσουν στην καθοδήγηση της συζήτησης. Οι Καλές ανοιχτές ερωτήσεις θα σας δώσουν μια γεύση από το τι σκέφτεται ο άλλος.
Οι ερωτήσεις σας θα πρέπει να ξεκινήσουν με λέξεις όπως, «πώς» και «γιατί», ώστε να δώσουν αφορμή για περαιτέρω συζήτηση και όχι για να την τερματίσουν.
Μερικά παραδείγματα των ανοιχτές ερωτήσεις είναι: «Τι συνέβη;», «Τι θα κάνεις το επόμενο” ή “Πώς να σε κάνει να αισθάνεσαι;”
Βήμα 3
Ακούστε την απάντηση του ατόμου. Κοιτάξτε τον στο πρόσωπο την ώρα που μιλά και δώστε του την αμέριστη προσοχή σας. Έχοντας την αμέριστη προσοχή σας, θα σας βοηθήσει να έρθετε πιο κοντά του και να σας νιώσει πιο οικείο.
Η επαφή με τα μάτια είναι σημαντική, έτσι ώστε το άτομο να γνωρίζει ότι τον ακούτε. Ωστόσο, βεβαιωθείτε ότι η επαφή με τα μάτια δεν είναι υπερβολική. Να είστε προσεκτικοί ώστε να μην καταλήξετε να κοιτάζετε συνέχεια στα μάτια, θα νιώσει άβολα.
Χρησιμοποιήστε ανοιχτή γλώσσα του σώματος και άλλες μη λεκτικές νύξεις για να του δείξετε ότι ακούτε. Δοκιμάστε κουνώντας περιστασιακά το σώμα σας και χαμογελάτε όταν χρειάζεται. Επίσης, να είστε σίγουροι ότι αν οι η στάση του σώματος σας δείχνει κλειστή και αυτό αντανακλά αμυντική στάση με αποτέλεσμα, το άτομο να μην μπορεί να ανταποκριθεί καλά σε αυτή τη στάση του σώματος και δεν θα μπορέσει να σας εμπιστευτεί ούτε να σας ανοιχτεί.
Βήμα 4
Μην επαναλαμβάνετε πίσω από κάθε φράση του τις ίδιες λέξεις καθώς αυτό ακριβώς δηλώνει ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον. Χρησιμοποιήστε διαφορετικές εκφράσεις για να του δηλώσετε ή ρωτήσετε κάτι. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να πείτε “Ακούγεται σαν να λέμε …” ή “αυτό που ακούω είναι …” ή άλλες παρόμοιες εκφράσεις. Αυτό βοηθά το άτομο να ξέρει ότι εσείς πραγματικά τον ακούτε.
Μην διακόπτετε το πρόσωπο όταν μιλάει. Αντ ‘αυτού, δείξτε του ότι συνεχώς θα έχει την ευκαιρία να εκφράσει αυτό που σκέφτεται και αισθάνεται χωρίς διακοπή. Να επέμβετε στη συζήτηση όταν υπάρχει μια φυσική σιωπή κατά τη συνομιλία ή όταν είναι σαφές ότι αυτός είναι σε αναμονή για να ακούσει τη γνώμη ή συμβουλή σας.
Να θυμάστε ότι αυτή δεν είναι η ώρα για να κρίνουμε. Ακούγοντας και συμπάσχοντας δεν σημαίνει ότι απαραίτητα συμφωνείτε με όσα λέει το πρόσωπο, αλλά νοιάζεστε γι αυτό και αυτό που βιώνει. Αποφύγετε εκφράσεις όπως «σου το είχα πει”, “Δεν είναι τόσο σημαντικό αυτό”, “Δεν μπορεί να είναι τόσο κακό», ή άλλα σχόλια κριτικής. Η δουλειά σας κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου είναι απλά να δείξετε την υποστήριξή και την ενσυναίσθηση σας.
2. Επιβεβαίωση Συναισθημάτων
1 Βήμα
Μαντέψτε τι αισθάνεται το άτομο. Προσπαθήστε καταλάβετε πώς το άτομο αισθάνεται από τον τρόπο που μιλά.
Μερικοί άνθρωποι βάζουν ταμπέλες στα συναισθήματά τους ή μπορεί ακόμη και να προσπαθήσουν να τα κρύψουν. Αυτό συμβαίνει συχνά όταν αυτοί έχουν επικριθεί για την συναισθηματική ευαισθησία τους στο παρελθόν. Άλλοι μπορεί να είναι σε σύγχυση σχετικά με το τι αισθάνονται. Για παράδειγμα, κάποιος μπορεί να μπερδέψει την απογοήτευση με το θυμό ή την ευτυχία με τον ενθουσιασμό. Βοηθώντας το άτομο να προσδιορίσει τι στην πραγματικότητα συμβαίνει, τα συναισθήματά του είναι το πρώτο βήμα για αυτόν τον στόχο.
Μην πείτε στο άτομο πώς αισθάνεται! Αντ ‘αυτού, κάντε του προτάσεις. Θα μπορούσατε για παράδειγμα να πείτε “Ακούγεται σαν αισθάνεσαι αρκετά απογοητευμένος» ή «Φαίνεσαι πολύ αναστατωμένος”
Παρατηρήστε τη γλώσσα του σώματος του ατόμου και τις εκφράσεις του προσώπου, όπως μιλάει. Επίσης, ο τόνος της φωνής του μπορεί να σας δώσει μια ιδέα για το πώς αισθάνεται.
Να θυμάστε, αν έχετε μαντέψει λάθος, θα σας διορθώσει. Μην απορρίψετε τη διόρθωση του. Δεχτείτε ότι είναι το μόνο πρόσωπο που πραγματικά ξέρει πώς αισθάνεται. Η αποδοχή διόρθωσης του είναι επίσης θα επικυρώσει τα συναισθήματά του.
2 Βήμα
Δώστε έμφαση στην κατανόηση του ατόμου. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να βάλετε στην άκρη τις δικές σας σκέψεις ή προκαταλήψεις σχετικά με την κατάσταση. Πραγματικά να είστε παρόντες και να δώσετε προσοχή σε αυτό που λέει. Ο στόχος σας δεν θα πρέπει να είναι η διόρθωση του προβλήματος ή να βρείτε τις λύσεις. Αντ ‘αυτού, επικεντρωθείτε στο να βρίσκεστε σε ένα ασφαλές και ήσυχο μέρος και στο ότι είτε εκεί για να τον ακούσετε.
Αποφύγετε την προσπάθεια να προσφέρετε συμβουλές, εκτός αν σας ζητηθεί. Προσπαθώντας να δώσετε συμβουλές μπορεί να κάνετε το άτομο να αισθάνεται σαν να μην το καταλαβαίνετε.
Μην προσπαθήσετε να μιλήσετε στο πρόσωπο από μία άλλη συναισθηματική γωνία. Να θυμάστε, ότι έχει δικαίωμα να αισθάνεται όπως αισθάνεται. Αποδεικνύοντας συναισθηματική υποστήριξη σημαίνει αποδοχή του δικαιώματός του να έχει τα συναισθήματα του, όποια και αν είναι.
3 Βήμα
Καθησυχάστε το άτομο λέγοντας πως τα συναισθήματά του είναι φυσιολογικά. Είναι σημαντικό το άτομο να αισθάνεται ασφαλής, και να εκφράζει τα συναισθήματά του. Αυτή δεν είναι η στιγμή για να ασκήσετε κριτική σε αυτόν ή τις καταστάσεις. Ο στόχος σας είναι να τον κάνετε να αισθάνεται υποστήριξη και κατανόηση. Απλές σύντομες δηλώσεις είναι το καλύτερο. Εδώ είναι μερικά παραδείγματα:
“Λυπάμαι που συμβαίνει αυτό.”
“Ακούγεται σαν να σε έβλαψε πραγματικά.”
“Καταλαβαίνω.”
“Αυτό θα με κάνει να θυμώσω πάρα πολύ επίσης.”
4 Βήμα
Παρατηρήστε τη δική σας γλώσσα του σώματος. Το μεγαλύτερο κομμάτι επικοινωνίας γίνεται με ένα μη λεκτικό τρόπο. Αυτό σημαίνει ότι η γλώσσα του σώματος σας είναι εξίσου σημαντική με τη λεκτική γλώσσα σας. Βεβαιωθείτε ότι η γλώσσα του σώματος σας αντικατοπτρίζει το γεγονός ότι δίνετε προσοχή και ότι αποδεικνύει συναίσθηση και όχι κριτική ή απόρριψη.
Χρησιμοποιήστε το άγγιγμα, το χαμόγελο, και την επαφή με τα μάτια, όσο ακούτε. Η έρευνα έχει δείξει ότι οι άνθρωποι που επιδεικνύουν αυτές τις μη λεκτικές συμπεριφορές, συχνά αξιολογούνται ως περισσότερο εμπαθείς παρά απλοί παρατηρητές.
Το χαμόγελο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο γιατί ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι τυποποιημένος αγωγός να αναγνωρίζει χαμόγελα. Αυτό σημαίνει ότι όχι μόνο θα νιώθει πιο άνετα και ότι υποστηρίζεται, αλλά με ένα χαμόγελο γρήγορα θα αισθανθεί καλύτερα .
3. Δείχνοντας την υποστήριξή σας
1 Βήμα
Ρωτήστε το άτομο τι θέλει να κάνει. Αν το άτομο αισθάνεται ότι χρειάζεται περισσότερη συναισθηματική υποστήριξη, είναι προφανές ότι κάτι στραβό γίνεται στη ζωή του. Αυτό είναι μια μεγάλη ευκαιρία για να τον βοηθήσετε να διερευνήσει ποιες ενέργειες μπορεί να κάνει για να το λύσει.
Το άτομο δεν μπορεί να έχει άμεσα την απάντηση και αυτό είναι εντάξει. Μην το πιέστε για άμεσες αποφάσεις. Αυτό μπορεί να γίνει αφού επιβεβαιωθεί πρώτα.
Κάντε υποθετικές ερωτήσεις. Οι υποθετικές ερωτήσεις θα βοηθήσουν το άτομο να του δώσουν μια δυνατή δράση για να κάνει τα βήματα που δεν μπορούσε να τα κάνει από πριν. Παρουσιάζοντας τις επιλογές με τη μορφή ερωτήσεων είναι λιγότερο απειλητική και δεν θα αισθάνεται σαν να του έχουν ορίσει άλλοι τι πρέπει να κάνει. Αυτή η προσέγγιση σας επιτρέπει να του δώσετε λύσεις χωρίς να τον αποθαρρύνετε.
Θυμηθείτε, δεν είστε για τον καθορίσετε την λύση του προβλήματος του. Μπορείτε απλά παρέχετε την υποστήριξή, εκείνος είναι αυτός που θα βρει τη λύση στο πρόβλημα του.
2 Βήμα
Κάντε ένα δραστικό βήμα. Το άτομο μπορεί να μην έχει όλες τις απαντήσεις αμέσως, αλλά είναι σημαντικό να τον υποστηρίξετε στη λήψη μικρών βημάτων για την επίλυση του προβλήματος. Το επόμενο βήμα είναι σημαντικό, ακόμα κι αν είναι κάτι μικρό, όπως το να συμφωνήσει να έχει μια άλλη συνομιλία μαζί σας την επόμενη μέρα. Οι άνθρωποι έχουν την τάση να αισθάνονται πως υποστηρίζονται όταν ξέρουν ότι έχουν αξιόπιστους ανθρώπους στο πλευρό τους, που θα τους βοηθήσουν να δουν από ευρύτερη οπτική γωνία.
Συνεχίστε να στηρίζετε το άτομο σε λήψη μέτρων για δράση μέχρι να επιλυθεί το πρόβλημα. Μπορεί να είναι μια αργή διαδικασία, αλλά θα εκτιμηθεί υποστήριξή σας.
3 Βήμα
Αντί να λέει “Όλα θα πάνε καλά” θα μπορούσε να κάνετε ό, τι είναι δυνατόν για να βοηθήσετε να κάνετε τα πράγματα καλύτερα για το πρόσωπο. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να βοηθήσει ένα άρρωστο φίλο βρείτε ένα καλό ειδικό ιατρό ή να βοηθήσουν τις επιλογές θεραπείας έρευνά της.
Δείξτε την υποστήριξή σας με αμέτρητους τρόπους. Μερικές φορές είναι πολύ πιο εύκολο να πούμε πράγματα όπως «Είμαι εδώ για σένα, αν με χρειαστείς» ή «Μην ανησυχείς. Όλα θα λυθούν» αντί να κάνουμε κάτι πραγματικό για να βοηθήσουμε. Ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό να δείξουμε πραγματικά την υποστήριξή μας και όχι μόνο λέγοντας κάποιες θετικές κουβέντες. Αφού πέρασε ο χρόνος ακούγοντας ενεργά το άτομο, θα έχετε πιθανώς κάποια ιδέα για συγκεκριμένα πράγματα που θα μπορούσατε να κάνετε για να τον βοηθήσετε. Εάν είστε κολλημένοι, εδώ είναι μερικές κατευθυντήριες γραμμές για να σας βοηθήσουν:
Αντί να λέτε “σ ‘αγαπώ”, θα μπορούσατε να κάνετε κάτι για το πρόσωπο που εκτιμάτε. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει την αγορά ενός δώρου ή να ξοδέψετε περισσότερο χρόνο μαζί του.
Αντί να λέτε «είμαι εδώ για σένα” θα μπορούσατε να πάτε το άτομο σε ένα δείπνο ή να το βοηθήσετε με τις εργασίες που χρειάζεται να κάνει, προκειμένου να ολοκληρώσετε τα δραστικά βήματα
4 Βήμα
Να είστε συνέχεια δίπλα του. Είναι σημαντικό να βρίσκουμε το χρόνο για να βοηθήσουμε το άτομο που μας έχει ανάγκη. Έχει λάβει κατά πάσα πιθανότητα μεγάλη υποστήριξη, αλλά αυτό το βαθύτερο επίπεδο της στήριξης θα εκτιμηθεί πολύ περισσότερο. Θυμηθείτε, μικρές πράξεις καλοσύνης πραγματικά μας πάνε πολύ μακριά.